Ik leer anders

Kinderen die moeite hebben met rekenen en lezen (schrijven) komen in aanmerking voor de 'ik leer anders' methode.

Kinderen met een diagnose ADHD,  ADD, autisme, hoogbegaafd, hoogsensitief en dyslexie zijn vaak beelddenkers.

Is je kind een beelddenker?

 

  1. Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
  2. Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
  3. Speelt je kind graag met bouwspeelgoed (Lego, knex, gravitrax e.d.)?
  4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
  5. Wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
  6. Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden  uitgevoerd?
  7. Heeft je kind laat leren lopen?
  8. Wiebelt hij/zij veel?
  9. Eerst doen en dan pas denken?
  10. Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
  11. Denkt je kind erg zwart-wit?
  12. Is hij/zij erg perfectionistisch, die niet graag faalt (gevoelig voor kritiek)?
  13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
  14. Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
  15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
  16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
  17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
  18. Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes (hoogsensitief)?

 

Heb je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoord? Dan is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker

Er zijn verschillende varianten van beelddenkers:

  • de creatieve beelddenker (vaak voorkeur visualiseren lesstof)
  • de dromerige beelddenker (vaak voorkeur visualiseren of fotograferen lesstof)
  • de rechtlijnige beelddenker (vaak voorkeur fotograferen lesstof)

 

Download hier de observatielijst Herken de beelddenker in de klas.